علایم و درمان تالاسمی یا کم خونی مینور در بارداری و ازدواج

کم خونی مینور ,کم خونی مینور چیست,کم خونی مینور و ازدواج,کم خونی مینور در کودکان,کم خونی مینور در بارداری,کم خونی مینور و ماژور,کم خونی مینور و درمان,کم خونی مینور در زنان باردار,کم خونی مینور وبارداری,کم خونی مینور در ازدواج,کم خونی مینور چیست,درمان کم خونی مینور چیست,علائم کم خونی مینور چیست,علایم کم خونی مینور چیست,کم خونی تالاسمی مینور چیست,علت کم خونی مینور چیست,کم خونی مینور و ماژور چیست,کم خونی مینور برای ازدواج,کم خونی مینور در نوزادان,درمان کم خونی مینور در کودکان,علایم کم خونی مینور در کودکان

کم خونی مینور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی مینور در کودکان

در ادامه این مطلب با توضیحات مفید و جامع در مورد کم خونی مینور و راه های درمان و علایم بیماری ( تالاسمی مینور ) برای ازدواج یا مشکلات آن در بارداری آشنا خواهید شد .

کارشناسان بهداشتی معتقدند که با در نظر گرفتن شیوع ۳ درصد تالاسمی مینور، در حدود ۸ر۱ میلیون نفر ناقل تالاسمی در کشورمان وجود دارند و حداقل هزینه سالانه کشور برای درمان کم خونی ۲۱۰ میلیارد ریال است، در حالی که با هزینه‌ای کمتر از ۱۰ میلیارد ریال در سال، می‌توان اکثر مبتلایان به تالاسمی مینور (ناقلان زنده) را در زمان کوتاه تشخیص داد.

کم خونی مینور

کم خونی چیست و چگونه ایجاد می شود : کم خونی وضعیتی است که در آن ، تعداد یا اندازه گلبولهای قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلولها دچار اختلال می شود . از علل ایجاد کننده کم خونی می توان کمبودهای تغذیه ای ،خونریزی ، ناهنجاریهای ژنتیکی ، بیماریهای مزمن یا مسمومیت های دارویی را نام برد . منظور از کم خونی های تغذیه ای ، کم خونی هایی است که در اثر دریافت کم مواد مغذی ایجاد می شوند.از مهمترین مواد غذایی جهت خون سازی ، که کمبود آن در خون موجب بروز کم خونی می شود می توان به آهن ، ویتامین B12 و اسید فولیک اشاره کرد ،که از بین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین نوع کم خونی تغذیه ای است .

بیشتر بخوانید :

خواص زرشک قرمز

کندر و خواص آن

خواص ترنجبین برای نوزاد

مارچوبه طرز پخت

کم خونی مینور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی مینور در کودکان

در اثر این بیماری هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می‌ دهد و به همین علت روند تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌ شود. در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است. با ما همراه باشید تا به بررسی روشهای درمان تالاسمی مینور در طب سنتی و پزشکی جدید بپردازیم.  تالاسمی معمولا از پدر و مادری که ناقل ژن کم خونی است به فرزندان به ارث می رسد.

کم خونی مینور چیست

تالاسمی مینور اولین موارد بیماری تالاسمی که مورد توجه پزشکان قرارگرفتند . از اهالی اطراف دریای مدیترانه بود . این بیماری بنام تالاسمی ( تالای بمعنای دریا ، امی به معنای خون ) به معنی بیماری خون دریا نامیده شد . تالاسمی یک بیماری واحد نمی باشد بلکه به گروهی از اختلالات ژنتیکی خون اطلاق می گردد . برای فهم تاثیر تالاسمی بر بدن انسان ابتدا شما باید اطلاعاتی راجع به نحوه ساخت خون کسب کنید .هموگلوبین جزء انتقال دهنده اکسیژن در سلولهای قرمز خونی می باشد . هموگلوبین شامل دو پروتئین مختلف بنام الفا و بتا می باشد. اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد ، سلولهای خونی بطور کامل شکل نگرفته توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارد و نتیجه یک نوع کم خونی است که در طفولیت آغاز شده و تاپایان عمر بطول می انجامد .

کم خونی مینور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی مینور در کودکان

معمولا علائم تالاسمی مینور واضح نیست و علائمی وجود ندارد.  از علائم تالاسمی ماژور و تالاسمی متوسط احساس ضعف، خستگی و تنگی نفس است.  علائم تالاسمی ماژور در کودکان این است که ممکن است به کندی رشد کنند(عدم رشد)، استخوان بندی آنها شکل و ظاهری طبیعی نداشته باشد و همچنین اختلالاتی همچون مشکل در غذا خوردن، تب مکرر و اسهال داشته باشند.

کم خونی مینور و ازدواج

تالاسمی مینور ( خفیف ) چیست ؟ اشخاص با خصیصه تالاسمی مینور دارای تالاسمی هستند ولی بیمار نیستند این اشخاص مطلقا” سالم و طبیعی هستند ، بعضی از آنها ممکن است کم خونی خفیف داشته باشند بیشتر کسانی که حامل خصیصه تالاسمی هستند نمی دانند که ناقل تالاسمی مینور هستند فقط وقتی از آن مطلع می شوند که خونشان را آزمایش کنند و یا صاحب یک کودک مبتلا به تالاسمی ماژور شوند . گلبولهای قرمز خون اشخاصی که تالاسمی مینور دارند کوچکتر حد معمول است . در خون مبتلایان به خصیصه تالاسمی مینور همچنین از یک نوع هموگلوبین که هموگلوبین A2 نامیده می شوند مختصری بیشتر از حد معمول وجود دارد . خصیصه تالاسمی مینور د ر موقع تولد وجود دارد و در تمام طول زندگی باقی می ماند.ممکن است توسط والدین به کودکان منتقل شود یعنی ارثی است .

کم خونی مینور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی مینور در کودکان

تالاسمی خفیف نیازی به درمان ندارد.  تالاسمی متوسط ممکن است با فرایند انتقال خون و مکمل فولیک اسید درمان شود.  در تالاسمی شدید ممکن است از روش های درمانی زیر استفاده شود:  تزریق خون.مهم ترین راه درمان تالاسمی تزریق مداوم خون است.  یک داروی بیماران تالاسمی فولیک اسید است که تجویز می شود.

کم خونی مینور در کودکان

دانستن تالاسمی مینور ( خفیف ) چه اهمیتی دارد ؟ دانستن اینکه تالاسمی مینور دارید مهم است زیرا گاهی ممکن است از اشخاصی که خصیصه تالاسمی مینور دارند صاحب فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور شوید . که اختلال خونی شدیدی است.

کم خونی مینور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی مینور در کودکان

اگر عمل انتقال خون به صورت مکرر انجام شود ممکن است بدن شما با ازدیاد آهن مواجه شود. این حالت ممکن است به اعضای بدن شما و به ویژه به کبد شما آسیب وارد کند. از مصرف ویتامین هایی که حاوی آهن هستند اجتناب کنید.  همچنین از مصرف بیش از اندازه ی ویتامین C نیز بپرهیزید زیرا این ویتامین به بدن کمک می کند که میزان آهن بیشتری را از مواد غذایی جذب کند.  اگر شما بیش از حد مجاز آهن دریافت کرده باشید، پزشک ممکن است از کیلات درمانی استفاده کند.

کم خونی مینور در بارداری

چگونه می توان به داشتن خصیصه تالاسمی پی برد ؟ با یک آزمایش خون مخصوص بعمل آورد . پزشکان می توانند با سنجش انداره گلبول های قرمز و مقدار هموگولبین A2 خون ، این مطلب را دریابند . * آیا ناقل تالاسمی مینور بیمار است ؟ خیر از این رو نیاز به هیچ درمان پزشکی مخصوص نیست . *آیا حامل تالاسمی مینور بیشتر در معرض مبتلا به بیماری دیگری است ؟ خیر * آیا حامل تالاسمی مینور از نظر جسمی و روحی ضعیف است ؟خیر * آیا تالاسمی مینور تاثیری روی نوع کاری که انجام می دهد دارد ؟ خیر * آیا درمانی وجود دارد که تالاسمی مینور را تغییر دهد ؟ خیر – اگر با ژن تالاسمی مینور متولد شدید همیشه آن را خواهید داشت . * آیا ممکن است تالاسمی مینور تبدیل به ماژور شود ؟ خیر * آیا حاملین تالاسمی مینور هرگز به درمان با آهن نیاز پیدا می کند ؟ بله – گاهی احتیاج پیدا می کند ، اما مهم است که وقتی واقعا” نیاز به آهن دارند فقط با آهن مداوا شوند . بهترین روش فهمیدن نیاز به آهن حاملین ، آزمایش خون مخصوصی است که مقدار آهن خون را اندازه میگیرند اگر این آزمایش را انجام نداده باشید ممکن است پزشک فکر کند که شما به دلیل گلبولهای قرمز کوچک و کم خونی خفیف دچار کم خونی آهن هستید و ممکن است که شمارا به خوردن آهن اضافی توصیه نماید در حالی که واقعا” نیازی ندارید ، این حالت اثر خوبی برای شما ندارد . و ممکن است در دراز مدت برای شما زیان آور باشد .

کم خونی مینور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی مینور در کودکان

پیوند خون و یا پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان از راههای درمان تالاسمی است. برداشتن طحال به کمک عمل جراحی نیز دیگر درمان تالاسمی است. مبتلایان باید هر سال واکسن آنفلوانزا دریافت کنند. در مورد دریافت واکسن پنوموکوک نیز با پزشکتان مشورت کنید.

کم خونی مینور و ماژور

در مورد زنان حامله چه می توان گفت ؟ زنان حامله .داری خصیصه تالاسمی مانند هر زن حامله دیگری احتیاج به آهن اضافی دارند .

کم خونی مینور , کم خونی مینور چیست , کم خونی مینور و ازدواج , کم خونی مینور در کودکان

جهت کمک به درمان تالاسمی مینور با طب سنتی دمنوش گزنه مصرف کنید. گیاه گزنه و برخی از جلبک‌ها سرشار از آهن هستند.  به منظور کمک به درمان تالاسمی مینور با طب سنتی خرما بخورید. آهن موجود در خرما برای جبران کم خونی مفید است.  پسته به درمان گیاهی تالاسمی مینور کمک می کند. پسته حاوی فولات و آهن می‌باشد و به بهبود کم خونی کمک می‌کند.

کم خونی مینور و درمان

 را ه پیشگیری از تالاسمی مینور چیست ؟ در حال حاضر ساده ترین راه پیشگیری ازتالاسمی عدم ازدواج افراد ناقل با یکدیگر است . اگر مرد و زن که هردو ناقل ژن تالاسمی می باشند با یکدیگر ازدواج کنند نتیجه ای که از ازدواج آنها حاصل می شود این است که 25% فرزندان آنها هیچ ژن بیماری را دریافت نمی کنند و سالم هستند 25% فرزندان دو ژن بیماری را به ارث برده و مبتلا به تالاسمی ماژور خواهند بود . 50% فرزندان یک ژن بیماری را از یکی از والدین به ارث ببرده و ناقل بیماری تالاسمی مینور خواهد بود . در ضمن باید افراد جامعه را ترغیب کرد که از ازدواجهای خویشاوندی خودداری کنند و در غیر این صورت قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی انجام دهند .آسانترین و عاقلانه ترین راه این است که همه امروز قبل از انتخاب همسر آینده خود وضعیت شان را از نظر ناقل تالاسمی بودن مشخص نمایند

کم خونی مینور

بیشتر بخوانید :

میخک و خواص دارویی

خاکشیر با آب جوش

خاصیت سماق چیست

خواص بامیه و دیابت